Lukt het maar niet om hoger in Google te komen? Dat kan erg frustrerend zijn! Maar geef de moed niet op. Met de praktische tips die we in dit artikel met je gaan delen moet het beter gaan. Oké, laten we snel beginnen met de tips.

Technisch solide basis

Betere vindbaarheid in Google begint bij een technisch solide basis. Dat betekent in ieder geval dat je website snel geladen wordt, op alle formaten beeldschermen goed functioneert en dat je HTML code geen onnodige elementen bevat.

Tools die je kunt gebruiken om er achter te komen hoe je website er technisch voor staat zijn:

  1. PageSpeed Insights
  2. Pingdom
  3. Screamingfrog

De tools zijn allemaal gratis te gebruiken en leveren waardevolle inzichten op over hoe je de techniek van jouw website kunt verbeteren. Probeer overigens niet om alle verbeteringen zelf door te voeren. Het is vaak best technisch allemaal. Daarom kun je het beste de verbeterpunten aan een webdeveloper voorleggen die het werk vervolgens voor je uitvoert.

Onpage optimalisatie

Naast een technisch solide website is het belangrijk dat je de content op je website optimaliseert. We spreken ook wel van onpage optimalisatie. Dit betekent dat je de zoekwoorden op de verschillende webpagina’s op de juiste plekken plaatst. In de basis moet je het volgende doen:

Zorg dat je belangrijkste zoekwoord van een pagina terugkomt in de:

  • URL
  • Meta title en meta description
  • Heading 1
  • Eerste alinea 
  • Laatste alinea
  • Bestandsnaam en alt tag van een afbeelding

Naast het hoofdzoekwoord heb je vaak nog een aantal secundaire zoekwoorden waarop je ook gevonden wilt worden. Zorg dat deze woorden terugkomen in de:

  • Heading 2 en 3
  • In de alinea’s die onder deze headings staan
  • De bestandsnaam en alt tag van een afbeelding

Let op: ga niet spammen met zoekwoorden

Wat belangrijk is bij onpage optimalisatie, is dat je niet gaat spammen met zoekwoorden. Oftewel, dat je zoekwoorden zo vaak in de tekst terug laat komen dat het niet meer prettig leest. 



Google straft dat af door je website lager in de zoekresultaten te plaatsen. Maar daarnaast is het natuurlijk ook geen prettige ervaring voor je bezoeker als hij steeds dezelfde woorden leest. Als je onpage optimalisatie heb doorgevoerd is daarom aan te raden om je tekst nog eens goed door te lezen zonder op de zoekwoorden te letten. Als het je dan opvalt dat bepaalde woorden wel erg vaak in de tekst staan, schroef het aantal keer dat je die woorden gebruikt dan terug.

Offpage optimalisatie

Offpage optimalisatie heeft te maken met optimalisatie buiten je website. In de praktijk komt het er dus op neer dat je op zoek moet gaan naar linkmogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan startpagina’s, blogwebsites, nieuwswebsites en sociale mediakanalen waar je losse linkjes of linkjes verwerkt in tekst kunt plaatsen.

Ieder linkje kun je als het ware zien als een stem voor jouw website. Linkjes van een relevante bron zijn daarbij het meest waard. Een relevante bron is een website die over hetzelfde onderwerp gaat als jouw website.

Let op met je ankerteksten

Bij het vergaren van linkjes is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de zoekwoorden in de linkteksten staan, ook wel ‘ankerteksten’ genoemd. Op die manier geef je een boodschap aan Google dat jouw website op de zoekwoorden die in de ankerteksten staan moet ranken.

Het is echter niet aan te raden om steeds alleen maar zoekwoorden in je ankerteksten te verwerken. Google ziet dat als spam. Maak daarom ook gebruik van gerelateerde zoekwoorden, synoniemen en je bedrijfsnaam. Op die manier ontstaat er een natuurlijk linkprofiel en hoef je niet te vrezen voor een penalty van Google omdat je je links over geoptimaliseerd hebt.

Vindbaarheid in Google uitbesteden

Met de tips in dit artikel kun je mooie resultaten behalen als het gaat om hoger in Google komen. Maar je kunt natuurlijk ook kiezen om te focussen op het uitbouwen van jouw bedrijf in plaats van werken in je bedrijf.

Het is dus altijd belangrijk om de overweging te maken of je het beste voor het uitbesteden van online marketing kunt kiezen of dat je bepaalde zaken zelf oppakt. Wat kan helpen is om een vrijblijvend gesprek bij een online marketingbureau aan te gaan. Zij kunnen je vertellen voor welke zaken er vakkennis vereist is en welke onderdelen je relatief eenvoudig zelf op kunt pakken.

En om te checken of het bureau weet waar ze over praten kun je in Google naar een online bureau bij jou in de regio zoeken, dus bijvoorbeeld ‘Online marketing bureau regio Utrecht’. Bureaus die hoog in de zoekresultaten ranken weten hoe ze hun vindbaarheid moeten verbeteren en de kans is dan groot dat ze jou vindbaarheid ook kunnen verbeteren.