In de begin jaren van de house en techno was er nog geen social media. Alles in de Berlijnse scene gebeurde op basis van de connecties die je had. De feesten die gegeven werden, waren nog niet in handen van bedrijven, maar werden georganiseerd door pioniers. In deze blog leggen we aan je uit wat de rol van flyers was en waarom het ook nu nog relevante is om te flyeren.

Een nieuw tijdperk

In Berlijn werd er na de val van de muur veel gefeest, begrijpelijk natuurlijk. Het unieke geval was, dat veel gebouwen uit de DDR in het oosten van Berlijn leeg kwamen te staan, want het regime, de Sozialistische Einheitspartei Deutschlands SED, had veel gebouwen verlaten en mensen waren in grote getalen naar het westen vertrokken omdat de kansen op een goed leven in het oosten vrij klein oogden. Dit gaf krakers en organisatoren van feesten de kans om feesten te realiseren in de verlaten panden, zoals bunkers, oude banken en bedrijfspanden. Het grappige was dat het feest ook steeds op een andere plek in Oost-Berlijn te vinden was. Flyers waren een belangrijke manier om mensen te laten weten waar de feesten waren. Deze werken verspreid in een netwerk en doorgaans niet op straat opgehangen. De feesten hadden dus een exclusief karakter. Met de tijd werd het aantal partygangers groter en werden de feesten meer inclusies. Ook flyers werden meer zichtbaar in het straatbeeld. In de tijd voor het internet waren flyers een belangrijk medium voor informatie verspreiding.

Waarom zijn flyers nog belangrijk?

Er zijn meerdere redenen waarom flyers nog belangrijk zijn, we nemen ze hieronder even met je door:

Meer exclusief of juist inclusief

Wanneer je een feest exclusief wilt houden, is het slim om maar een paar flyers uit te delen aan mensen waarvan je weet dat het belangrijke aanjagers zijn in een bepaalde scene, bijvoorbeeld de techno scene. Maar wanneer je snel nieuwe mensen kennis wil laten nemen van jouw event, dan is het slim om juist meer te laten drukken. Dat kan heel mooi op productieprinters. Je ziet ook vaak proppers op het strand staan dicht bij een beach club, om mensen naar binnen te krijgen. Dat is een vorm van lokaal flyeren, reclame gericht op een specifieke plaats en tijd: het feest is nu en de plek is een paar meter lopen.

Flyer ontwerpen is leuk

Door een flyer te ontwerpen kun je precies laten zien waar je voorstaat. De sfeer van de flyer communiceert wat de bezoekers van je event of de kopers van je product kunnen verwachten. Het is een vorm van programmeren van je klanten. Je zet de toon. Daarnaast is het vooral voor jezelf ook leuk om een flyer te ontwerpen, want je kunt je creativiteit erin kwijt.

Goedkoop

Een flyer ontwerpen en laten drukken is goedkoop. Het flyeren zelf is meestal een activiteit waarbij de hele organisatie helpt of er lopen een of twee van de organisatie rond. Moraal van het verhaal is, dat het een goedkope aangelegenheid is om te flyeren.

Persoonlijk

Een flyer is wat persoonlijker en wordt minder snel vergeten dan een digitale advertentie. Het is wel meer old school, maar dat wordt juist vaak door mensen gewaardeerd. Wat je ook aan PR doet, stuur geen email, zeker om feesten te promoten is dat geen effectieve methode. Het wordt snel gezien al spam en het is onpersoonlijk.

Meer weten?

Wil je weten hoe je een webshop kunt beginnen? En hoe digitaal is jouw bedrijf? Check het op onze site.