Wat is zoekmachine optimalisatie?

Kortgezegd is zoekmachine optimalisatie hogere posities verkrijgen in een zoekmachine, en dan voornamelijk Google. Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO (Search Engine Optimazation), is erg belangrijk voor e-commerce bedrijven. E-commerce houdt in dat er handel wordt gedreven via het internet en daar is Google de beste manier om (potentiele) klanten te benaderen. Om hoger te komen in Google is het belangrijk om te weten hoe het algoritme van de zoekmachine werkt. SEO consultants weten precies welke punten er verbeterd moeten worden om hoger te komen in Google. Door zoekmachine optimalisatie uit te besteden heb je geen omkijken meer naar de positie in Google en kan je zelf doorgaan met ondernemen.

 

SEO en SEA

Naast SEO is er ook SEA, oftewel Search Engine Advertising. Beide termen hebben te maken met zoekmachines. Echter is het verschil dat SEO onbetaalde, organische zoekresultaten optimaliseert en SEA zijn betaalde advertenties in de zoekmachines. Een hoog resultaat door zoekmachine optimalisatie kost je geen geld aan Google. Elke bezoeker die dan via de organische zoekresultaten op jouw website komt kost geen geld. Echter voor het beste resultaat is het aan te raden om SEO en SEA te combineren. De meeste SEO consultancybureaus zijn ook in staat om goede betaalde campagnes te draaien.

 

Meer websitebezoekers door SEO

Uit onderzoek is gebleken dat slechts 20% van de bezoekers klikt op een zoekresultaat buiten de top 3. Het is dus van groot belang dat jij hoog scoort in Google met de voor jou belangrijke zoekwoorden. Daarnaast zorgt een hogere positie in Google voor meer vertrouwen en vergroot het de merkbeleving. Dat betekent dus niet alleen dat een hogere positie in Google zorgt voor meer bezoekers, maar ook dat deze bezoekers meer vertrouwen hebben in jouw merk, product en/of dienst.

 

Hoger komen in Google

Er zijn verschillende manieren om een hogere positie te verkrijgen in Google. De belangrijkste zijn een technisch goede website, schrijven van content en het vergroten van de autoriteit. Zoekmachines hechten veel waarde aan een gestructureerde indeling van de website. Dit houdt in URL’s, broncodes en de sitemap van de website op een gestructureerde manier wordt weergegeven. Door deze factoren te optimaliseren zal de vindbaarheid al verbeteren. Ook is het belangrijk om veel goede content te plaatsen op de website. De content moet voor zowel de zoekmachine als voor de bezoeker geoptimaliseerd zijn. Google analyseert de tekst namelijk op kwaliteit, hoe beter de kwaliteit hoe beter deze scoort in Google. Daarnaast zullen verwijzingen van andere relevante websites een teken voor Google zijn dat de website autoriteit en populariteit uitstraalt. Dit beloont Google door een hogere ranking te geven. Uiteraard zijn er nog veel meer dingen die bijdragen aan zoekmachine optimalisatie.

 

SEO specialisten staan voor u klaar

Vaak is het zelf optimaliseren van een website voor Google veel werk. SEO specialisten zijn daar dagelijks mee bezig en weten precies wat zij moeten doen om voor jou een hogere positie te bewerkstelligen. Door zoekmachine optimalisatie uit handen te geven, kan je doen waar je zelf het beste in bent: ondernemen.