Welke online marketing kanalen zijn het meest rendabel?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: dat is voor ieder bedrijf anders. Als je bijvoorbeeld een webshop met merkkleding hebt, kun je in korte tijd veel omzet genereren door marketing op social media. Ook zijn er bedrijven die alleen met SEO via hun website honderden leads per maand binnenhalen.

Waar het op neerkomt is dat je onderzoekt welke online marketingkanalen voor jouw bedrijf het meest kansrijk zijn en daar vervolgens je strategie op afstemt. Maar hoe doe je dat dan? Dus hoe onderzoek je in welke online marketingkanalen je het beste kunt investeren? Lees verder en je weet het.

Onderzoek waar jouw doelgroep online actief is

Op de volgende manieren kun je redelijk snel in kaart brengen waar je jouw doelgroep online het beste kunt bereiken:

  • Voer een zoekwoordenonderzoek uit. Als blijkt dat er voor jouw producten of diensten veel relevante zoekwoorden met hoge zoekvolumes zijn, dan weet je dat het interessant kan zijn om in SEO te investeren.
  • Bekijk verschillende social media platformen en kijk of er bijvoorbeeld pagina’s zijn waar je doelgroep bij is aangesloten.
  • Gebruik de zoekfunctie in social media en zoek op onderwerpen die met jouw product of dienst te maken hebben. Als je veel zoekresultaten krijgt en je ziet dat de social profielen/pagina’s veel volgers hebben, dan is dat een signaal om verder onderzoek te doen.
  • Lees onderzoeksrapporten over het gebruik van online kanalen. Dergelijke rapporten kunnen enorm waardevol zijn. Ze zijn namelijk vaak toegespitst op leeftijdscategorieën, geslacht, opleidingsniveau en andere interessante kenmerken.

Online strategie is key

Als je in kaart hebt gebracht waar je jouw doelgroep online kunt vinden, is het vervolgens zaak om na te gaan denken over je online strategie. Want je doelgroep vinden is één, maar ze verleiden om klant bij je te worden is een heel ander verhaal.

Werk dus uit hoe je de kansen die de verschillende kanalen bieden wilt gaan benutten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Linkbuilding, waarmee je beter vindbaar wordt in de gratis zoekresultaten in Google.
  • Google adverteren, om zichtbaar te worden op bijvoorbeeld nieuwswebsites die je doelgroep vaak bezoekt.
  • Een contentkalender waarin je uitwerkt wanneer je welke posts op social media gaat plaatsen.
  • Social media adverteren.
  • Het opbouwen van een mailinglijst, zodat je jouw doelgroep kunt bereiken wanneer jij dat wilt.

Als je voor jezelf hebt vastgesteld hoe je de verschillende online kanalen wilt gaat benutten, is het belangrijk dat je alert blijft op dat de kanalen op elkaar zijn afgestemd. Op die manier zorg je voor consistentie in je communicatie en ontstaat er geen verwarring over je propositie bij je doelgroep.

Online marketing uitbesteden? Kies voor een full service bureau

Als je besluit om veel online marketing kanalen in te zetten en om het werk aan een online marketingbureau uit te besteden, raden we je aan om voor een full service online marketingbureau te kiezen. Op die manier voorkom je dat je bij verschillende partijen online marketing werkzaamheden uitbesteed en de samenhang tussen de verschillende kanalen daardoor verloren kan gaan. Dat zou zonde zijn!