SEO, een veelgehoorde term in de online wereld. Met SEO probeer je de vindbaarheid van je website, webwinkel of applicatie in de zoekmachines te verbeteren. Hiervoor dien je verschillende stappen te ondernemen, zoals het uitvoeren van analyses, het constant verbeteren van je webpagina’s en het verzamelen van links. Heb je een website en kom je maar niet bovenaan in Google te staan, dan kan dit verschillende redenen hebben. Met een SEO scan kom je te weten waar de problemen liggen.

Wat is SEO nou precies?

SEO is geen ingewikkelde wetenschap. Toch blijkt het in praktijk vaak lastiger om bovenaan Google te komen. De rangorde in zoekmachines hangen namelijk van verschillende factoren af waarmee je met SEO-optimalisatie invloed op kunt uitoefenen. Bij SEO wordt onderscheid gemaakt tussen on-page en off-page SEO. Bij on-page SEO laat je de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden terug komen in de titel, webteksten, interne links en meta data. Bij  off-page SEO draait het voornamelijk om websites die naar jouw site linken. Dit geeft Google en andere zoekmachines een indicatie dat je een populaire website bent.

Website SEO geoptimaliseerd. Wat nu?

Heb je eenmaal je website geoptimaliseerd dan heb je vooral geduld nodig. Je website heeft namelijk tijd nodig om data te verzamelen. Een aantal weken na de optimalisatie raadpleeg je Google Analytics of een andere tool om de website statistieken te bekijken. Op basis hiervan kun je bepalen hoe je website ervoor staat. Komen er geen bezoekers naar je website, dan dien je de reden te achterhalen waarom dit zo is. Hier heb je verschillende tools voor waaronder een SEO-scan. 

SEO-scan, wat is dat?

Bij een SEO-scan gaat een robot door je hele website heen om te kijken waar je verbeteringen kunt doorvoeren. Zo kan na het uitvoeren van deze scan blijken dat je bepaalde zoekwoorden niet vaak genoeg gebruikt, dat de mobiele versie van de website niet naar behoren werkt of dat je de zoekwoorden niet hebt laten terugkomen in de metadata. De metadata is de titel en omschrijving waarmee je website in de zoekresultaten van Google getoond worden. Laat je een SEO-scan door professionals uitvoeren dan mag je rekenen op een uitgebreidere scan. In dit geval hangen de suggesties voor verbeteringen niet alleen af van een robot, maar wordt er ook door specialisten naar je website gekeken. Het antwoord op SEO scan zelf doen of uitbesteden vind je hier.