Data

Data zal altijd belangrijk blijven, of het nu gaat over wie de influencers zijn, wie hun volgers zijn of waar hun voorkeuren liggen. Alles uitgedrukt in bereik, engagement, branding en sales. Ieder jaar worden er weer nieuwe grote stappen genomen richting dé oplossing!

Instagram

Als er een platform is waar Influencer marketing de pan uit rijst, dan is het Instagram wel. Het aantal gebruikers blijft nog altijd stijgen, net als het aantal Influencers. Instagram is makkelijk en simpel in gebruik en heeft een hoge engagement. Instagram is dus ideaal om je campagne, merk of product onder de aandacht te brengen.

Contenttools

Ook dit jaar zal het gebruik van content tools stijgen. Voor bedrijven wordt het steeds makkelijker om deze tools in te zetten door bijvoorbeeld een blog of vlog te produceren. Zelfs kleine bedrijven gaan ermee aan de slag, puur omdat het gratis is in het begin. Denk alleen al aan een Hootsuite je kunt er tot 30 berichten per week gratis inplannen.

Eigen creativiteit

More is less, het zal moeilijker worden om op te vallen als je gebruik maakt van veel influencers en veel samenwerkingen. Oftewel, creativiteit in de selectie en in de content wordt de key naar succes op het gebied van Influencer Marketing.

Vertrouwen

Met het toenemende aantal influencers en die op hun beurt weer veel samenwerkingen aangaan, is het dus logisch dat de geloofwaardigheid onder druk kan komen te staan. Het zal dan ook steeds belangrijker worden dat er transparantie ontstaat over de samenwerkingen, verhoudingen en de relevantie met het merk of product.

Lange termijn denken

In de komende jaren zal het lange termijn denken rondom Influencer marketing standaard worden. Zij het in de vorm van strategieën voor succes met Influencer marketing maar ook in de vorm van relaties op de lange termijn met de influencers. Een veelgebruikt idee vandaag de dag is het maken van teams van influencers die het hele jaar in te zetten zijn voor verschillende campagnes. Je kunt het zien als online brand ambassadeurs met een groot bereik. Vaak worden influencer agencies en software daarvoor ingezet.

Micro- Influencers

Ook deze trend zal in populariteit stijgen, maar het idee zal wel veranderen en groter worden. Iedereen doet verslag van zijn of haar leven, zelfs de kleine influencers worden daardoor interessant voor meerdere bedrijven die opereren in diezelfde branche. Uit een recent onderzoek blijkt dat micro-Influencers zelfs voor meer engagement zorgen dan de macro-Influencers.

Artificial Intelligence (AI)

Oftewel kunstmatige intelligentie, is voor veel marketeers nog helemaal onbekend maar de ontwikkelingen op dat gebied gaan ook ontzettend hard. Een AI kan op een aantal content marketinggebieden al prima diensten bewijzen, zoals het automatisch creëren van rapporten, artikelen en updates. Ook worden er steeds meer AI’s ingezet in de customer service. Door de toenemende rekenkracht van de computers zullen er steeds meer en betere AI-toepassingen binnen online marketing -en content komen.

Al met al zullen de komende jaren erg interessant worden op het gebied van contentmarketing maar de trends zijn natuurlijk niet te voorspellen! Tip: wees creatief en leer van alle nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden.

Bron: Juulr.com